Ochrona sygnalistów i obsługa zgłoszeń
Nasza Kancelaria oferuje kompleksowe usługi w zakresie wprowadzenia do Twojego przedsiębiorstwa systemu ochrony sygnalistów.
Dokonujemy audytu dokumentów, szkolimy, ale również oferujemy pełne zaplecze doświadczonych prawników, którzy pomogą Ci obsługiwać zgłoszenia sygnalistów.
Dzięki nam wdrożenie przepisów ustawy w Twoim przedsiębiorstwie odbędzie się sprawnie i bezpiecznie.
„Osoby zgłaszające informacje na temat zagrożeń lub szkód dla interesu publicznego, pozyskane w związku z wykonywaną przez nie działalnością zawodową, korzystają z przysługującego im prawa do wolności wypowiedzi.”
- motyw 31 preambuły Dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
Kim jest sygnalista? Zgodnie z projektem ustawy za sygnalistę uważana jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą, które mogą objąć przepisy prawa pracy jak, chociażby kwestie związane z dyskryminacją, mobbing, korupcję czy naruszenie zasady równego traktowania. Ustawa wymienia tutaj: pracowników, pracowników tymczasowych, osobę świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorcę, akcjonariusza lub wspólnika, czy członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osobę świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystę, wolontariusza, praktykanta, funkcjonariusza czy żołnierza.
Sygnalista może dokonać wyboru, czy dane nieprawidłowości zgłosić wewnętrznie, czyli bezpośrednio do podmiotu, w którym doszło do naruszenia, czy od razu zewnętrznie do właściwego organu publicznego bądź Rzecznika Praw Obywatelskich.
Z kolei przed dokonaniem ujawnienia publicznego sygnalista ma obowiązek zgłoszenia nieprawidłowości do właściwych organów lub skorzystania z wewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach, jeśli pracodawca taki system wprowadził i spełnia on warunki podane w projekcie ustawy.
Do procedury rozpatrywania zgłoszeń wprowadzono odpowiednie terminy, których pracodawcy muszą przestrzegać. W terminie 7 dni od otrzymania informacji od sygnalisty należy potwierdzić, że przyjęto zgłoszenie. Podejmowanie działań następczych i informacja zwrotna powinna być mu przekazana maksymalnie w ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia zgłoszenia, a w przypadku nieprzekazania potwierdzenia- w ciągu 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. Więcej o procedurze oraz innych dokumentach związanych z ochroną sygnalistów przeczytasz tutaj.
Jeśli jesteś zainteresowany powierzeniem nam wdrożenia w Twojej firmie przepisów dotyczących sygnalistów i zarządzania zgłoszeniami sygnalistów to jesteś w dobrym miejscu.
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego bądź mailowego, a także zapraszamy na bezpłatne spotkanie, w którym przedstawimy Ci naszą ofertę i dopasujemy ją do Twoich potrzeb.
kontakt@kancelaria-jp.pl tel. 880 383 880
Więcej o sygnalistach możesz przeczytać również na naszym blogu.
umów się
na spotkanie